Terdapat sebuah planet di mana Star Trek berkata Vulcan sepatutnya

Ditulis oleh | Sains

Astrophysicists hanya menemui planet yang mengorbit bintang HD 26965, 16 tahun cahaya jauh dari Bumi. Mencari exoplanets sentiasa seronok, dan hakikat bahawa ini adalah di zon yang boleh dihuni bintang (di mana air cair boleh wujud di permukaannya) adalah bonus. Tetapi itulah sebabnya mengapa orang ramai mengamalkan pengumuman itu.

Backstory bintang

Bintang pertama kali dicadangkan sebagai calon yang mungkin untuk tuan rumah Vulcan dalam koleksi cerita pendek 1968 oleh James Blish yang disesuaikan dari episod siri asal ikonik. Ia menjadi dekad beberapa dekad kemudian dalam surat yang ditulis oleh pencipta Star Trek Gene Roddenberry yang diterbitkan di Sky and Telescope pada tahun 1991 (lihat halaman lima).

Dari surat itu: "Tahun ini kita merayakan ulang tahun ke-25 peluncuran dua perusahaan penting. Satu ialah Projek HK di Balai Cerap Mount Wilson, di mana para astronom telah memantau aktiviti magnetik permukaan pada bintang-bintang jenis EDO untuk memahami sejarah magnetik Sun kita sendiri. Yang lain adalah Enterprise bintang di siri televisyen "Star Trek." Anehnya, kedua-duanya mempunyai lebih banyak persamaan daripada ulang tahun perak mereka. "

Pada tahun 1966-pada masa yang sama Star Trek ditayangkan - projek HK mula melihat cahaya bintang-bintang yang jauh, cuba mendapatkan maklumat lanjut mengenai bagaimana bola-bola api yang terbakar ini berfungsi. Salah satu bintang itu adalah 40 Eridani A, bintang tunggal dalam sistem tiga bintang.

Mereka juga melihat bintang lain, Epsilon Eridani, yang sering disebut dalam fiksyen sains sebagai homeworld asing yang jauh. Terima kasih kepada buku Star Trek yang berlainan tahun 1980, Epsilon Eridani juga dalam perbalahan untuk menjadi bintang Vulcan. Di sinilah ia menjadi sangat menyenangkan: Memetik kerja Projek HK, Roddenberry dan tiga ahli astrofizik Harvard menulis dalam surat Sky and Telescope mereka bahawa 40 Eridani A adalah calon yang lebih baik untuk bintang Vulcan sejak berusia 4 bilion tahun (mirip dengan Bumi) manakala Epsilon Eridani hanya berusia 1 bilion tahun. Bayi komparatif, mana-mana planet di sekitar Epsilon Eridani tidak akan mempunyai masa untuk mengubah bentuk kehidupan yang rumit dan maju.

Kami mendapatkannya, anda nerd. Bagaimana dengan sains sebenar?
Data yang diterbitkan di dalam kertas dalam Notis Bulanan Persatuan Astronomi Diraja hanya sama seperti sci-fi. Untuk mencari planet ini, para penyelidik mencari perubahan kecil dalam cahaya bintang yang dapat menunjukkan sesuatu yang mengorbitnya.

Tetapi bumi super tidak semestinya Bumi seperti-istilah merujuk kepada mana-mana planet dengan jisim lebih tinggi daripada dunia rumah kita tetapi jauh lebih rendah daripada gergasi ais Uranus dan Neptunus. Para penyelamat mencari cahaya matahari sebagai planet bergerak di antara bintangnya dan teleskop (dipanggil transit) penyelidik-penyelidik ini menyaksikan panjang gelombang cahaya yang datang dari bintang, mencari pergeseran kecil yang akan menunjukkan bagaimana ia bergerak relatif terhadap Bumi. Itu memberi mereka gambaran umum tentang berapa kali planet mengorbit bintangnya, dan berapa besarnya.

"Planet baru adalah 'super-Earth' yang mengorbit bintang HD 26965, yang hanya 16 tahun cahaya dari Bumi, menjadikannya super Bumi paling dekat yang mengorbit bintang lain seperti Matahari," kata pengarang utama Jian Ge dalam satu kenyataan. "Planet ini kira-kira dua kali ganda saiz Bumi dan mengorbit bintangnya dengan tempoh 42 hari di dalam zon yang boleh dihuni optimum bintang."
Penaung belum tahu apa jenis planet Vulcan kehidupan sebenar; ia boleh menjadi versi besar dari Bumi yang berbatu, tetapi ia juga boleh menjadi planet bumi seperti Neptune berukuran pint.

Terakhir diubah suai: 9 Februari 2019